Als verzekeringsmakelaar heb je ongetwijfeld een goed gevuld en gevarieerd takenpakket. Je voert check ups uit van verschillende verzekeringen, je krijgt klanten over de vloer om polissen af te sluiten, je houdt nieuwigheden en wijzigingen in de markt in de gaten en schoolt je ondertussen continu bij. Om dan nog maar te zwijgen van de vele extra administratieve taken die bij de job komen kijken …
We hoeven je het vast niet te zeggen, de agenda van een makelaar is goed gevuld. De kans is bovendien groot dat, wanneer je kantoor groeit, het niet meer haalbaar is om alle taken uit te voeren binnen je team. Dan komen kantoren vaak voor een dilemma te staan: “Besteden we enkele taken uit aan een extern bureau of nemen we een nieuwe medewerker in dienst?”
Indien dat gaat over taken specifiek gerelateerd aan het beroep van de verzekeringsmakelaar, wordt in de meeste gevallen voor de tweede optie gekozen, maar indien het gaat over het bijhouden van de boekhouding, het up to date houden van de website, het vergroten van de naamsbekendheid of het strategisch bepalen en uitvoeren van je communicatie, kiezen veel makelaars ervoor om deze taken, waar specifieke kennis en ervaring voor vereist is, uit te besteden.
Wat het uitbesteden van je marketingtaken betreft, kunnen we je alleen maar bevestigen dat dit de slimste en goedkoopste keuze is.
We bewijzen aan de hand van deze 5 redenen waarom het slim is om als makelaar je marketing uit te besteden:
Expertise
Wanneer je externe marketingpartner niet alleen expertise heeft binnen zijn eigen vakdomein, maar ook enige kennis heeft van de markt waarin jouw kantoor actief is, dan kunnen we echt spreken van een ‘marketing match made in heaven’. Vandaar is het een slimme keuze om in je zoektocht naar een geschikte marketingpartner, je te focussen op teams die reeds ervaring hebben met organisaties binnen jouw sector of zich hierop focussen.
Tijd
Doordat marketingteams vaak bestaan uit verschillende profielen zoals designers, developers, copywriters en online marketeers, kunnen ze dankzij deze veelzijdige combinatie sneller te werk gaan. Wanneer jij als interne medewerker er de social media ‘even bij moet doen’, zal je hier niet zo doorgedreven te werk in kunnen gaan als een creative agency dat kan. Zij beschikken immers over diverse tools, skills en teamleden om specifiek dit soort taken efficiënt uit te voeren. Als medewerker van een verzekeringskantoor heb je bovendien ook ‘betere’ zaken te doen dan het bijhouden van de socials. Nietwaar?
Realistische doelen
Wanneer je als kantoor zelf beslist om een marketing- of social mediaplan op te zetten, loop je het risico om onrealistische doelen voorop te stellen en de focus op je corebusiness te verliezen. Als je beroep doet op een extern bureau zullen zij ervoor zorgen, ook wanneer het intern druk is, dat de focus bewaard blijft en er vastgehouden wordt aan de beoogde doelstellingen. Bovendien kijkt een extern marketingbureau met een waardevolle en onpartijdige blik naar je resultaten en doelstellingen. Deze frisse blik zorgt dat de zaken eens vanuit een ander perspectief worden bekeken en dat zal resulteren in een gezonde dosis inspiratie voor jouw kantoor.
Verrijking voor het vaste team
Samenwerken met een extern agency schrikt sommige kantoren af omdat ze dit onterecht associëren met het verliezen van controle over je communicatie, minder flexibiliteit en een overvloed aan e-mails. Toch hoeft dit absoluut niet de realiteit te zijn. Wanneer jouw waarden, normen, doelen en noden goed afgestemd zijn met het extern marketingbureau, kan de samenwerking juist een grote verrijking zijn voor jou en je team. Naast het feit dat je marketingpartner je bijstaat met kennis en tijd, die ontbreekt binnen jouw kantoor, kan je team ook zelf nieuwe expertise opdoen door deze samenwerking. Net zoals wij bij Insucommerce, zijn er veel marketingbureau’s die extra opleidingen en workshops organiseren voor hun klanten, zodat ook zij op hun beurt kunnen bijleren over het vakgebied. Benieuwd naar onze workshops? Neem dan zeker eens een kijkje op onze eventpagina.
Specifieke marketingtools
In het online marketinglandschap zijn er ontelbaar veel tools die het uitvoeren en opzetten van communicatieplannen -en strategieën een pak eenvoudiger en efficiënter maken. Nu is het wel zo dat dit soort tools vaak te duur zijn voor kleine of middelgrote kantoren. Voor gespecialiseerde communicatiebureaus is het beschikken over dit soort tools echter een must. Zij hebben dus alle gereedschap in huis om jouw online campagne te doen slagen.
Ben je helemaal overtuigd over waarom het slim is om als makelaar je marketing uit te besteden?
Super! Stuur ons gerust een mailtje voor een vrijblijvend gesprek. Onze account manager luistert alvast met heel veel plezier naar de specifieke vragen en noden van jouw kantoor.
Kies je er toch voor, om welke reden dan ook, om je marketing en social media in-house aan te pakken?
Dan kunnen onze tips bij het opstellen van richtlijnen bij je social mediabeleid alvast goed van pas komen!