Emma

Emma

Content creator

Datum

12 dec 2020

Contact info

support@crmart.be

Share

Tips bij het opstellen van richtlijnen bij je socialmedia-beleid.

In 2021 is het opstellen van social media-richtlijnen voor bedrijfscontent voor je medewerkers nog steeds nuttig en relevant. Waarom is het handig afspraken te maken over social media? En wat leg je zoal vast voor medewerkers?
wat leg je zoal vast voor medewerkers?

Socialmedia-richtlijnen zijn niet bedoeld om regels te stellen, zodat medewerkers zich geremd voelen. De guidelines moeten vooral enthousiasmeren. Dit doe je door te benadrukken wat juist wél kan en mag. Dus bekijk het vanuit een positief statement.

In de praktijk merken we dat social media guidelines voor bedrijfscontent vaak niet meer worden opgesteld. En dat is een gemiste kans. Deze richtlijnen helpen namelijk om jouw boodschap op inhoud en vorm beter te verspreiden. En dat heeft weer een positief effect op het socialmediabeleid.

1. Moedig medewerkers aan om content van het bedrijf te delen
Medewerkers zijn een belangrijke ambassadeur met een relevant netwerk en kunnen een grote rol spelen bij het verspreiden van de boodschap van de organisatie.

2. Neem de angst weg om content te delen voor je medewerkers
Medewerkers durven vaak geen content te delen, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Zorg dat ze weten wat wel en niet mag en neem de onzekerheid weg.

3. Leg de uitgangspunten van je merk uit aan je medewerkers
Als medewerkers weten wat de richtlijnen zijn rondom je merk, dan zullen ze eigen posts maken die aan deze richtlijnen voldoen. Dit maakt je merkidentiteit eenduidiger.

4. Laat medewerkers zich bewust zijn van hun eigen handelen op social media
Wij zeggen wel eens: “Durf je het in de krant te zetten? Dan kun je het ook op social media kwijt”. Is het antwoord hierop ‘nee’ dan gaat het waarschijnlijk om gevoelige informatie. Deze nuance kun je aanbrengen met socialmedia-richtlijnen. Net als antwoorden op vragen als:

  • Wat kan zonder meer gedeeld worden?
  • Wanneer is het handig om een post even te verifiëren met een leidinggevende?
  • Wanneer kun je iets absoluut niet delen?
Terug naar overzicht