Onlangs las je dat social media hét communicatiemiddel bij uitstek zijn, om ‘de jongeren’ te bereiken, dus ben je ervan overtuigd: ‘jouw kantoor moet aanwezig zijn op alle mogelijke kanalen’. Je ziet het helemaal zitten, die online aanwezigheid. Je plant een meeting in met je collega’s om de taken te verdelen en vanaf volgende week heeft jouw kantoor op elk social platform een pagina. Stop! Wacht! Neem een kop koffie en lees eerst even verder!
Maak een doordachte selectie
Het klopt inderdaad dat ons social-mediagebruik steeds frequenter en intensiever wordt en dat het voor bedrijven onontbeerlijk is om er op aanwezig te zijn. Wanneer je je online kanalen strategisch en doordacht gebruikt, kunnen ze bijdragen tot heel wat extra engagement van je doelpubliek, een betere reputatie en op termijn zelfs tot meer winst. Maar, let op! Het is absoluut geen must om aanwezig te zijn op elk mogelijk social platform.
Als we je 1 goede raad mogen geven: maak een selectie van online kanalen waarop je aanwezig ‘wil’ zijn. Je leest het goed, denk goed na over welke kanalen bij jouw kantoor passen en welke minder. Het heeft geen zin om energie te steken in een platform dat helemaal niet aansluit bij jouw kantooridentiteit. Op alle kanalen aanwezig zijn én er effectief resultaat uithalen is onmogelijk. Zeker niet wanneer je als makelaar geen 5-koppig marketing- en communicatieteam in house hebt. Kies er dus die kanalen uit waar ook je doelgroep op actief is.
Social-mediagebruik in cijfers
Om je een algemeen en actueel beeld te geven van het social-medialandschap in Vlaanderen halen we er enkele resultaten bij uit recent onderzoek van Imec Digimeter:
Maar liefst 8 op de 10 Vlamingen is actief op social media. Als we kijken naar de meest gebruikte kanalen, springt Facebook (74%) er met kop en schouders bovenuit en volgen YouTube (59%) en Instagram (45%) op gepaste afstand. Pinterest (27%) en LinkedIn (20%) maken de top 5 volledig.
De opvallendste groei is te zien bij het videoplatform Tiktok. Vorig jaar strandde de app op een 3% terwijl we dit jaar een gebruik van 14% zien. Een opvallende daling zien we bij LinkedIn. Dé professionele netwerkapp bij uitstek daalt voor het eerst in 3 jaar, van 24% vorig jaar naar 20% in 2021. Toch blijft LinkedIn nog steeds een belangrijk medium om als professional op aanwezig te zijn.
Met zo’n stijging van 6% ten opzichte van het vorige jaar, besteedt de Vlaming gemiddeld 39% van zijn smartphone-schermtijd aan social media. Dat komt dagelijks neer op zo’n 73 minuten. De realiteit dwingt ons ertoe om toe te geven dat ons social-mediagebruik steeds frequenter en intensiever wordt en daar speel jij als verzekeringsmakelaar maar beter op in!
Facebook, Instagram of beide?
Twijfel je om een Instagrampagina op te starten naast je bestaande Facebookpagina? Of bestaat er al een Instagrampagina van je kantoor en haal je er niet voldoende resultaat mee volgens de tijd en energie die je er insteekt? Misschien verklaren onderstaande grafieken wel hoe dat komt of helpen ze je bij de keuze om dan wel, of niet, voor Instagram en/of Facebook te kiezen.
Welke leeftijden zijn hoofdzakelijk actief op Facebook en Instagram?
Welke eigenschappen kunnen we Facebook en Instagram het best toeschrijven?
Wat doen gebruikers hoofdzakelijk op Facebook en Instagram?
We kunnen concluderen dat social media een steeds belangrijkere rol gaat spelen in ons dagdagelijks leven. Als je als verzekeringskantoor online wil scoren is het dus verstandig om je te verdiepen in deze materie en te bedenken welke kanalen passen bij jouw communicatiestrategie, doelstellingen en doelgroepen. Hulp nodig hierbij?