Florianne

Content creator

Datum

12 dec 2020

Contact info

support@crmart.be

Share

Tips bij het opstellen van je social mediabeleid

In 2021 is het opstellen van een social mediabeleid voor bedrijfscontent voor je medewerkers nog steeds nuttig en relevant. Waarom is het handig afspraken te maken over social media? En wat leg je zoal vast voor medewerkers?

Wij geven in onderstaand artikel graag wat tips voor bij het opstellen van je social mediabeleid voor je medewerkers.

Social mediarichtlijnen zijn niet bedoeld om regels te stellen, zodat medewerkers zich geremd voelen. De guidelines moeten vooral enthousiasmeren. Dit doe je door te benadrukken wat juist wél kan en mag. Dus bekijk het vanuit een positief statement.

In de praktijk merken we dat social media guidelines voor bedrijfscontent vaak niet meer worden opgesteld. En dat is een gemiste kans. Deze richtlijnen helpen namelijk om jouw boodschap op inhoud en vorm beter te verspreiden. En dat heeft weer een positief effect op het social mediabeleid.

1. Moedig medewerkers aan om content van het bedrijf te delen
Medewerkers zijn een belangrijke ambassadeur met een relevant netwerk en kunnen een grote rol spelen bij het verspreiden van de boodschap van de organisatie.

2. Neem de angst weg om content te delen voor je medewerkers
Medewerkers durven vaak geen content te delen, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Zorg dat ze weten wat wel en niet mag en neem de onzekerheid weg.

3. Leg de uitgangspunten van je merk uit aan je medewerkers
Als medewerkers weten wat de richtlijnen zijn rondom je merk, dan zullen ze eigen posts maken die aan deze richtlijnen voldoen. Dit maakt je merkidentiteit eenduidiger.

4. Laat medewerkers zich bewust zijn van hun eigen handelen op social media
Wij zeggen wel eens: “Durf je het in de krant te zetten? Dan kun je het ook op social media kwijt”. Is het antwoord hierop ‘nee’ dan gaat het waarschijnlijk om gevoelige informatie. Deze nuance kun je aanbrengen met social mediarichtlijnen. Net als antwoorden op vragen als:

  • Wat kan zonder meer gedeeld worden?
  • Wanneer is het handig om een post even te verifiëren met een leidinggevende?
  • Wanneer kun je iets absoluut niet delen?

 

Is het je gelukt om met onze tips je social mediabeleid op te stellen, maar wil je het resultaat nog even aftoetsen met een externe partner? Stuur het ons op en wij geven je graag wat feedback! Twijfel je nog of je met je kantoor werkelijk op elk kanaal actief moet zijn? Lees dan zeker ook eens dit artikel! 

Terug naar overzicht