Als je een zoekopdracht ingeeft in Google, dan verschijnt er aan de rechterkant van je scherm een opsomming van drie bedrijven die voldoen aan je zoekterm. Wel, dat beste verzekeraar, noemen we het Google Local Pack. Je kan het omschrijven als SEO dat zich binnen een beperkt aantal kilometers van je klant vandaan bevindt. Hoe je jezelf in deze 3-delige lijst positioneert, verloopt allemaal via jouw Google My Business-account en de mate waarin je website geoptimaliseerd is. Het zijn makkelijke stappen met een grote impact, dus rise and shine!

Google Local Pack

Spring hogerop met het Google Local Pack 

Als verzekeringskantoor is het essentieel om je lokale vindbaarheid op peil te houden. Hoe langer een klant moet scrollen doorheen de zoekresultaten om jouw kantoor te vinden, hoe kleiner de kans dat deze op jouw kantoor botst. In principe moet je bij zoekresultaten rekening houden met 3 elementen: organische zoekresultaten, advertenties en de lokale resultaten. De laatste is de zogenaamde ‘Google Local Pack’. Op basis van je locatie en de gegevens die over jouw verzekeringskantoor online terug te vinden zijn, kom je mogelijks in deze Local Pack te staan. Maar hoe zit dat specifiek in elkaar?

Google My Business is jouw business

Wist je dat jouw lokale vindbaarheid voor een groot deel berust op online transparantie? Hoe meer gegevens je van je kantoor prijsgeeft, hoe groter de vindbaarheid zal zijn. Denk hierbij aan je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingsuren, e-mailadres, reviews, afbeeldingen, etc. Deze gegevens zijn terug te brengen onder een Google My Business-account, dat gratis aan te maken is. Zo een account of profiel zet jouw bedrijf in de kijker voor je klant, alsook voor de zoekmachine. Al volstaat enkel én alleen dit account niet om in de top 3 te belanden. Het is belangrijk om in te spelen op reviews, je website te optimaliseren (zoals laadsnelheid) en je bedrijfsadres te controleren. Zodra dat varkentje gewassen is, is het nuttig om linkbuilding te integreren in je website. Zowel ingaande als uitgaande links vormen hier een belangrijke maatstaf voor Google om te bepalen of jouw website relevant is of niet. Maar pas op… plaats geen overbodige links! Link enkel websites die aansluiten op jouw content en vertrouw enkel websites met waarde.

Google Local Pack
Google Local Pack

Wie vindbaar is, is belangrijk

Je online vindbaarheid is belangrijker dan ooit tevoren sinds Google ‘locatievoorzieningen’ integreerde in de functie ‘Instellingen’. Overal waar jij jouw smartphone mee naartoe neemt, volgt Google jou op de voet. Dit vergroot de kans dat jij door je (potentiële) klant gevonden wordt, van zodra deze persoon zich in dezelfde provincie (of stad) bevindt. Aangezien de Local 3-Pack een hele beperkte weergave biedt, is er de mogelijkheid om het venster open te klikken waar er een vervolgreeks van verzekeraars staat uitgestald.  

Heb je zelf geen tijd om je Google My Business-account up to date te houden? Wij optimaliseren graag! Jij hebt ons gevonden, nu zorgen wij ervoor dat jij ook gevonden wordt! ????

Terug naar overzicht