Florianne

Content creator

Datum

07 dec 2021

Contact info

support@crmart.be

Share

Conversion Rate Optimization: dé manier om je conversies te verhogen

Content Rate Optimization, kortweg CRO, is een methode om het conversiepercentage van je website te verhogen. Concreet betekent dit dat je met hetzelfde aantal websitebezoekers meer conversies binnenhaalt. Klinkt goed, hé? Verschillende manieren zijn hiervoor in de wieg gelegd, afhankelijk van het soort conversie dat je wenst te bereiken. Wil je bezoekers aansporen om een offerte aan te vragen, een contactformulier in te vullen, aan te melden op de nieuwsbrief of een review te schrijven? Alles is mogelijk via deze vier stappen!

1. Een aantrekkelijke én functionele website

Als je kiest voor een website, doe het dan meteen goed. “Geef je ogen de kost” dient zowat het motto van je voorpagina te zijn. Zodra je klanten de website bezoeken, is het de bedoeling dat ze hier een tijdje op vertoeven én uiteindelijk overgaan tot conversie. Enkel het oog is dus niet voldoende, de functionaliteit van je website is minstens even belangrijk. Denk hierbij aan gebruiksvriendelijkheid, de laadtijd van je website, de zichtbaarheid van links, etc.

2. Call-to-actions zijn een must

De gebruiksvriendelijkheid van je website gaat hand in hand met call-to-actions die je integreert. Call-to-what? Call-to-actions. Dat zijn kleine, subtiele ontwerpen die meteen in de bezoeker zijn vizier springen waardoor hij niet kan weerstaan om op de link of button te klikken. Opvallende links, gekleurde vakjes, symbolen, vette of onderlijnde woorden trekken meteen de aandacht en lokken onmiddellijke reactie uit. Kortom, een eerste aanzet tot je bezoeker overgaat tot actie.

3. Duidelijke USP’s (of ja.. je paradepaardjes doen blinken)

Als verzekeraar dien je jezelf te onderscheiden van andere verzekeringskantoren op de markt. Maar hoe doe je dat? Door jezelf te verkopen! Niet letterlijk natuurlijk, maar je unieke eigenschappen eens goed in de verf zetten, kan je bezoeker overtuigen om tot conversie over te gaan. Wees duidelijk over welke diensten je aanbiedt (misschien enkele gratis?), welke goede doelen je steunt, welke acties er momenteel lopen, en dergelijke. Maar blijf transparant! Duidelijke info en duidelijke communicatie zijn belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen met je klanten. Eens je dat vertrouwen in the pocket hebt, volgen de conversies vanzelf.

4. Optimaliseer je website met regelmaat

Er is niets zo irritant als op een link of pagina klikken die niet werkt. Zodra je Page Not Found 404 ziet verschijnen, denk je meteen dat er iets louche aan de hand is. Hoewel dat niet altijd het geval is. Toch is het belangrijk om technische problemen te vermijden. Controleer regelmatig of alle buttons, links en pagina’s nog werken. Op die manier ben je 100 procent zeker dat je geen conversies misloopt door een geblokkeerde contactpagina of versperde link die roet in het eten gooit.

Weet je zelf niet goed hoe je de weg moet banen voor een gebruiksvriendelijke website? Geef ons een call-to-action! Onze contactpagina vind je onder de groene button 😉

Terug naar overzicht