Een prangende vraag die we van onze klanten krijgen is of het voldoende is om een Facebook bedrijfspagina te hebben en of het dan nog nodig is om een website te hebben…

Het diplomatische antwoord is dat dit afhankelijk is van uw business en online strategie. Echter kunnen we wel al meegeven dat beide belangrijk zijn op een ander beïnvloedingsniveau.

Vandaag hebben we alvast twee belangrijke beslissingsfactoren onder de loep genomen voor u:

 

Doel?

De eerste vraag dat je je dient te stellen is met welk doel je een van beide mediums wenst op te zetten. Wenst u nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten extra service te geven online, uw eigen werk te verlichten of tijd te besparen door uw klanten zelf heel wat zaken online te laten doen of een combinatie van deze zaken?

  • Website

Via de website dienen bezoekers moeite te doen om tot bij u te komen. Meestal is dit via Google of een andere zoekmachine. Uw website moet dus goed vindbaar zijn (…en blijven). Voor kantoren en praktijken met regionale klanten is dit dus een zeer interessant medium.

Men weet namelijk niet altijd uw naam of voor welke praktijk/kantoor men zou kiezen, dus zoekt men eerder naar een zoekterm + een plaats of op een interessante case. Met andere woorden is de website zowel voor nieuwe als voor bestaande klanten interessant. Op de website kan je ook meer info voorzien dan op een Facebook pagina. Veel tekst op facebook is nl. not done!

  • Facebook

De naam van de praktijk moet reeds gekend zijn anders komen ze niet bij u terecht. Tenzij men via kennissen van u gehoord heeft. Wij zien de Facebookpagina voornamelijk als een medium om bestaande volgers te informeren en om zodoende hun volgers mee aan te trekken.

Daarentegen is het wel heel interessant om doelgericht een actie op te zetten aangezien je bericht of bedrijfspagina meteen bij de juiste doelgroep terecht komt. De berichten die worden gestuurd dienen kort, krachtig en voornamelijk visueel te zijn. Extra info kan dan ingewonnen worden via de website.

 

Controle of beperkte controle?

Een tweede vraag betreft de mate van controle die je wenst over het medium.

 

  • Ik wil volledige controle:

Uw website daarentegen heeft u alle vrijheid naar ontwikkelingen en design toe. Je kan deze telkens marktconform aanpassen en je kunt uw eigen strategie bepalen. Jij bepaalt wat er op komt en niet iemand anders.

Een goede begeleiding en/of kennis is natuurlijk aan te raden. Want ook de website mag geen statische zijn.

  • Ik wil beperkte controle:

Want wanneer je kiest voor een Facebookpagina ben je afhankelijk van Facebook zelf. Zij beslissen welke ontwikkelingen er komen niet jij. Met andere woorden stap je mee in een strategie van een andere partij. Deze strategie behelst dat je qua opmaak vrij beperkt bent. Op deze manier is het moeilijker om uw identiteit te vormen online. Zo kan je bijvoorbeeld geen twee vestigingen toevoegen aan één pagina. Het bereik op Facebook is zeer groot. Dat heeft heel wat voordelen en kansen maar het houdt ook in dat je ook meer tijd moet in investeren om de pagina blijvend up to date te houden. Facebook biedt daarnaast ook wel zeer handige tools die de klantenservice terug ten goede kunnen komen en op andere vlakken net voor tijdswinst kunnen zorgen.

 

Conclusie

In komende blogberichten zullen we nog andere punten aankaarten waarop we beide kanalen kunnen vergelijken maar voorlopig kunnen we reeds besluiten dat beide kanalen hun voor- en nadelen hebben en het doel van uw opzet altijd voor ogen dient gehouden te worden.

Echte conversie (het omzetten van een bezoeker tot een klant) is enkel haalbaar via de bestaande structuren die Facebook aanbiedt, terwijl je met een website deze structuren kan aanpassen om de Customer Journey te optimaliseren. Met andere woorden kan je de conversie meer gaan meten. Daardoor raden wij aan om de beiden te gaan gebruiken en deze TE COMBINEREN.

 

 

TIP

Er bestaan handige tools die automatisch content op uw website én op uw Facebook plaatsen! Zodra er een bericht wordt opengeklikt om meer info te lezen op Facebook opent het volledige bericht zich op de website…

Meerdere vliegen in 1 klap!