Te vaak komen we nog makelaars tegen die niet kunnen controleren hoeveel bezoekers hun website maandelijks heeft, en dus ook niet weten hoe ze hun websiteresultaten en inspanningen kunnen meten en verbeteren. Als je dat als makelaar niet weet, dan kan je moeilijk jouw website inzetten als krachtig werkinstrument om nieuwe prospecten mee te bereiken. Daarom laten we je in deze blogpost kennismaken met de wondere wereld van Google Analytics. 

Schatkist aan data

Google Analytics is een tool van Google waarmee je een hoop gegevens verzamelt over je websitebezoekers. Door de toegang tot deze schatkist aan gegevens, kan je eenvoudig je website constant verbeteren en marketinginspanningen meten. Afhankelijk van jouw bedrijf en jouw doelstellingen bepaal je dan welke gegevens relevant zijn om jouw inspanningen te evalueren. 

Enkele data die je kan vergaren met Google Analytics:

  • Aantal websitebezoekers
  • Geslacht, leeftijdscategorie en regio van je bezoekers
  • Via welke kanalen bezoekers op je website komen
  • Welke pagina’s veel bekeken worden en welke net niet
  • Welke acties bezoekers op jouw pagina’s ondernemen
  • Op welke pagina bezoekers je website verlaten

Heel concreet kunnen we dus stellen dat je via Google Analytics een heel duidelijk beeld krijgt over wat er op je website gebeurt. 

Perfecte meetlat

Naast het feit dat je heel wat bezoekers- en websitegegevens rijker bent, kan je via Google Analytics ook doelen en conversies meten. Een conversie is een marketingterm voor het percentage mensen die een gewenste actie onderneemt. Eenvoudigweg gezegd kan dat het afsluiten van een verzekering zijn of het behalen van een welbepaald doel zoals het downloaden van een e-book of een inschrijving op je nieuwsbrief. Het handige aan Google Analytics is, dat je deze doelen kan instellen zodat je een duidelijk overzicht krijgt van het aantal behaalde doelen. 

Daarnaast kan je met Google Analytics ook achterhalen hoe je die doelen bereikte. Zo kan je constant meten of je inspanningen renderen en kan je tijdig ingrijpen waar nodig. 

Maakten we je helemaal warm over het gebruik van Google Analytics? Lees dan even verder want het belangrijkste nieuws moet nog komen …

Google Analytics 4

Eind vorig jaar maakte Google bekend dat het Google Analytics, het bekendste analyseprogramma ter wereld een nieuwe grote update kreeg, namelijk Google Analytics 4.

Het grootste verschil tussen GA en GA4 zit hem in hoe je website gemeten wordt. Tot voorkort werden gegevens over de gebruiker, ook wel user data genoemd, gekoppeld aan sessions. Sessions zijn alle gebeurtenissen die tijdens 1 bezoek aan je website plaatsvinden. Dat kunnen aankopen, downloads, inschrijvingen of pageviews zijn. GA verzamelde al deze gegevens en verwerkte deze in overzichtelijke grafieken. Ondanks dat deze manier van meten nog voor veel websites werkt, is dit dankzij de opkomst van mobiele apps en single page sites niet altijd meer de beste manier om de bezoekerservaring te meten. 

De technische uitleg die hierachter schuilt, zullen we je besparen, maar we vertellen je wel graag wat er nu precies anders (en beter) is aan GA4.

De nieuwe manier van meten bekijkt sessions en pageviews los van elkaar. Daardoor ligt de nadruk nu op interacties en waardevolle bezoekers. Iets wat voor ons als marketeers, als muziek in de oren klinkt. Zo kunnen we onder andere zien wanneer iemand door een pagina scrollt en door hoeveel procent er van de pagina gescrold wordt. Daarnaast zorgt GA4 er ook voor dat het makkelijker wordt om doelgroepen te maken op basis van wat bezoekers op je website hebben gedaan. 

Heb je een website en een app? Goed nieuws! Dankzij GA4 kan je beide aan elkaar koppelen waardoor je nu echt goed kan meten hoe goed bepaalde campagnes werken.
Wil je meer leren over hoe Google Analytics 4 precies werkt? Lees dan hier meer informatie.

Vond je dit artikel over het meten en verbeteren van je websiteresultaten en inspanningen interessant en wil je nog meer bijleren? Check dan zeker onze blogpagina.

Terug naar overzicht