Hoe goed je het als social mediaverantwoordelijke van je kantoor ook bedoelt, het kan altijd gebeuren dat er een fout in je Facebookpost sluipt. Fouten maken is nu eenmaal menselijk en als je in een kantoor werkt samen met mensen, dan worden er nu eenmaal fouten gemaakt. Een fout maken op zich is niet zo erg als je er maar goed mee omgaat en er op een correcte manier op reageert. In deze blogpost geven we je alvast een paar tips om een comeback te maken na een blunder op social media.

Zelfspot

Wij mensen houden van mensen die sociaal, authentiek en vriendelijk zijn. Voor merken is dat niet anders. Als consument of potentiële klant, gaan wij ook op zoek naar merken met deze eigenschappen. Daarom is het interessant om je als merk op social media ook te profileren op basis van karaktertrekken waar mensen veel waarde aan hechten. Zeker in ons bescheiden Belgenlandje waar het extra op prijs gesteld wordt als mensen zichzelf niet te serieus nemen. Dat vertaalt zich in een grote appreciatie voor bedrijven en kantoren die de kunst van het zelfspot beheersen bij het maken van een fout.

Opgelet! Zelfspot kan je enkel en alleen gebruiken als je blunders bent begaan die niemand tegen de borst stuiten. Heb je in je social mediapost een fout gemaakt waarmee je echt mensen hebt beledigd of benadeeld? Kies dan niet voor zelfspot om je fout recht te zetten maar biedt dan op de gepaste wijze je excuses aan.

Spijtbetuiging

Voor het maken van een dt-fout (dubbelcheck hier nog eens de regels) of van per ongeluk van het werkwoord leiden ‘lijden’ te maken, is het aanbieden van je excuses misschien wat overdreven. Toch zijn er een aantal fouten waarvoor het wel gepast is om als bedrijf je spijt te betuigen. Als je bijvoorbeeld een foute uitspraak doet over maatschappelijk belangrijke thema’s zoals gelijkwaardigheid en duurzaamheid, dan kan het luchtig hierop reageren je als bedrijf vaak duur komen te staan.

Een veel voorkomende fout bij zo’n situaties is dat merken met excuses afkomen om uit te leggen waarom de fout toch te rechtvaardigen is zoals ‘we hadden het zo niet bedoeld’. Uit zo’n geval blijkt nogmaals hoe slecht mensen zijn in ‘sorry’ zeggen.

Een les spijtbetuiging kan dus altijd handig zijn om mee te nemen in je achterhoofd. Als je met een post op social media echt mensen gekwetst of benadeeld hebt, dan kies je er dus beter voor om berouw te tonen en je verantwoordelijkheid op te nemen. Dat kan door te reageren met zaken als ‘sorry, het spijt ons’, ‘dit zal niet meer gebeuren’ of ‘dit is onze fout, hier is geen excuus voor’.

In de meeste gevallen zal het als bedrijf volstaan om na een social media blunder de ‘schade’ te herstellen met een gezonde portie zelfspot. De belangrijkste les die we je via deze blogpost willen meegeven, is dat het in de meeste gevallen verstandig is om op een of andere manier te reageren op je blunder. Zo stel je je als bedrijf nederig, sociaal en authentiek op en zoals we reeds aanhaalden zijn dat eigenschappen die mensen zeer sterk waarderen.

Terug naar overzicht