Campagne ‘Digitale makelaar: de challenge’

Insucommerce lanceert de campagne ‘Digitale makelaar: de challenge!’. Deze campagne kadert binnen een onderzoek naar de digitale werking van de verzekeringsmakelaar op vandaag en heeft tot doel het sensibiliseren én praktijkgericht ondersteunen van de makelaar in zijn toekomstgerichte werking. De campagne kwam tot stand na veelvuldige vragen van onze klanten (verzekeringsmakelaars) wat nu precies dient te gebeuren om op een correcte manier te werken als gedigitaliseerd makelaar.

De campagne bestaat uit vier fasen:

In fase één van deze campagne deden we onderzoek naar de behoeften van de klant van vandaag en morgen. Hiervoor spitsten we ons toe op jongeren (n=110) tussen 18 en 35 jaar. Ook wel generation Y of de millennials genaamd. Op basis van deze testresultaten werd een casestudie uitgewerkt met vier mogelijke profielen. Deze persona’s kregen specifieke eigenschappen/eisen toegeschreven die door meer dan 40% van de ondervraagde doelgroep als bepalend werd aangegeven bij hun toekomstige keuze van hun makelaar.

In fase twee van deze campagne wordt nu nagegaan in welke mate makelaars effectief inspelen op de behoefte van deze nieuwe generatie.

De campagne wordt enkel digitaal verspreid via de kanalen die makelaars zelf aangaven te gebruiken. Om deze kanalen te bepalen, baseerden we ons op de resultaten van de Broker Survey 2016 van Benthurst & Co (een onderzoek in samenwerking met FVF en Feprabel). De ‘millinnial-campagne’ is gestart op 2 mei 2017 en zal lopen tot 30 juni 2017. De aangewende kanalen zijn Facebook, Linkedin en Twitter.

 

Door de campagne enkel digitaal te lanceren, vermijden we de kloof tussen hoe verzekeringsmakelaars zelf denken digitaal te werken en hun klanten/leads dit zelf ervaren.

In fase drie worden de resultaten van de millennial-campagne geanalyseerd en wordt een laagdrempelige roadmap uitgeschreven voor elke verzekeringsmakelaar hoe hij op de juiste manier kan inspelen op de behoeftes van zijn klanten/prospecten, welke tools hij hierbij kan gebruiken, wat de do’s en don’t zijn en hoe hij/zijn kantoor kan klaarstomen voor de digitale toekomst zonder grote IT- of marketingkennis.

In fase vier geven we de mogelijkheid aan elke makelaar om ons, digitale specialisten bij Insucommerce, te challengen om van hun kantoor het kantoor van de toekomst te maken op basis van alle resultaten uit voorgaande onderzoeken.

 

Uitwerking fase één: Vier persona’s opgesteld conform de verwachtingen van de huidige millenials

Uitwerking fase twee: “Millennials op zoek naar hun perfecte makelaar”

Om de persona’s in contact te brengen met verzekeringsmakelaars, lanceerden we de Facebookcampagne: ‘Millennials op zoek naar hun perfecte makelaar’.

Concept van de campagne:

Karen, Lisa, Thomas en Kelly zijn vier jonge mensen tussen de 22 en 32 jaar en gaan op zoek naar hun perfecte makelaar.

Een makelaar die zorgt dat ze zich ten allen tijde veilig voelen, mee helpt bouwen aan hun financiële toekomst én dat op HUN manier doen.

 

Wat typeert millennials?

Millennials, mensen tussen de 15 en 35 jaar zijn opgegroeid in een wereld vol verandering, een overload aan informatie en een digitale mindset. Een grenzeloze generatie die opgegroeid is met profielensites en Facebook.

Generatie Y of millennials zijn de opvolger van generatie X en wordt over het algemeen gedefinieerd aan de hand van de periode 1982-2001. Ook wel grenzeloze generatie, digitale generatie, screenagers, generatie Y of generatie Einstein genoemd. Voor de grenzeloze generatie geldt dat kinderen al vroeg actief zijn met sms en op internet met profielensites en Facebook. Voor deze generatie zijn de nasleep van 9/11, de dotcom bubble en de moord op Pim Fortuyn vormend.  Marketeers typeren deze jongerencultuur ook als achterbankgeneratie (ouders regelen alles voor hen), knip-en-plakgeneratie (alles is al eens bedacht), mediageneratie (communiceert gemakkelijker digitaal dan van persoon tot persoon) en generatie Y (vertroeteld, zelfverzekerd en opgegroeid met grote technologische vooruitgang). Authentiek zijn vinden ze belangrijk. Ze willen flexibel werken in sfeervolle omgevingen waar ze zichzelf kunnen zijn en waar ze zich authentiek kunnen ontwikkelen. Ze willen meteen meedoen en toegevoegde waarde leveren, bijvoorbeeld met de inzet van sociale media.

Hoe benader je deze doelgroep nu best wel én hoe doe je het zeker niet?

Ze zijn nog niet zo welvarend maar werken zich op en willen risico’s nemen. The world is their playground en via de GSM en tablet vinden ze hun toegang tot de wereld.

Deze doelgroep de juiste boodschap overbrengen is dan ook best wel een grote challenge. Wil je hen bereiken, dan moet je namelijk op een andere manier communiceren dan de klassieke manier die de meeste kantoren momenteel nog hanteren.

 

Wat is het verschil tussen de generatie die opgroeide tijdens de bankencrisis (generatie X) en de millennials?

Millennials zijn geboren in een wereld vol alternatieven. Daarnaast groeide de millennial op in een periode vol schandalen en crises in de financiële sector en werd de klassieke manier van werken onderuit gehaald door apps, automaten,.. waardoor het persoonlijk contact met u als tussenpersoon minder noodzakelijk is geworden voor deze doelgroep. Persoonlijk contact is nog steeds belangrijk, maar de combinatie met het digitaal aanbod waarbij klanten niet meer moeten langskomen op kantoor is een noodzaak geworden.

 

Campagne ‘Digitale makelaar: de challenge’

Met de campagne Digitale makelaar: de challenge’ willen we u als makelaar laten stilstaan bij uw manier van werken en samen nagaan in hoeverre jullie werking afgestemd is op de behoefte van de klant van vandaag.

Werkt uw kantoor vandaag reeds zoals een millennial dit echt zou willen?

Op basis van data van (poteniële) klanten, bieden we u tevens een volledig traject aan waarbij u helpen bouwen aan het kantoor van de toekomst. We stomen u niet alleen klaar voor de digitale evolutie maar zorgen ook voor de nodige tools indien gewenst.

 

Ontvang ook digitale makelaarstips via onze Facebookpagina of doe zelf mee aan de challenge!

 

We wensen u alvast veel succes!

Het digitale Insucommerce team

 

 

2017-06-08T16:43:15+00:00

About the Author:

Gepassioneerd door online marketing, digitale strategieën en user experience verdiept Kelly zich al jaren in de digitalisering van de verzekeringswereld als bestuurder van CRM.art. Een bedrijf dat zich met Insucommerce specialiseert in on- en offline communicatie voor verzekeringsmakelaars.

Leave A Comment