Zie je een blauw vogeltje? Je denkt meteen aan Twitter. Passeer je onderweg een gigantische gele M? Je krijgt trek in McDonalds. Of klik je op een ‘play’-pijltje? Je veronderstelt meteen op YouTube terecht te komen. Eén voor één voorbeelden die het effect van een goed uitgekozen logo voor jouw merk verklaren. Samen met onze grafische vormgevers bedachten we 3 tips die jouw kantoor hoog op de kaart zetten, althans wat betreft een geschikt logo-ontwerp!

Krachtig en log(o)isch!

Een merk zonder logo dat is zoals een uitstap naar de zee zonder zon. Eentonig en kil. Het klinkt misschien vreemd in de oren, maar een logo vormt de eerste indruk van je merk. Is jouw logo ietwat iconisch, kleurrijk of verschillend van andere logo’s? Dan maak je wellicht een positieve indruk. Leunt jouw logo aan tegen tien van jouw concurrenten? Vergeet het dan maar. Het logo van je kantoor moet bepaalde assumpties en verlangens opwekken die je klant zijn eerste honger stilt, daarna pas kan je bewijzen wat je in jouw mars hebt. 

1 Een eigentijds én eenvoudig logo

Ben je klaar voor een logo dat 100 procent consistent is met het verhaal dat jouw bedrijf wil brengen? Denk dan niet meteen in raadsels of onoplosbare vraagstukken. Jouw klant dient bij het zien van jouw logo meteen te weten waar jouw bedrijf voor staat, welke diensten of producten je aanbiedt, wie je wenst aan te spreken, wat je als verzekeraar wil bereiken én welke oplossing jij jouw klant kan aanbevelen. 

Hoe je dat doet? Door de kernwaarden van je bedrijf te spiegelen in een uniek en samenhangend logo dat enkel jouw kantoor reflecteert. Daarnaast dient een logo aan te sluiten bij jouw doelgroep. Zij moeten het begrijpen, zij moeten het onthouden! Een winkel als Tom & Co kiest wellicht voor een link met dieren, waartegen jij als verzekeraar voor een zakelijk thema zal kiezen.

2 Schaalbaarheid als prioriteit

Een logo kies je voor een langere periode. Enerzijds omdat het een onderdeel vormt van je branding, waarmee je een bepaalde herkenbaarheid wil bereiken. Anderzijds omdat er maar een miniem aantal ontwerpen 100 procent jouw bedrijfsverhaal kunnen vertellen. Vandaar dat het essentieel is om voor een schaalbaar logo-ontwerp te kiezen. Specifiek moet een logo zowel in klein als groot formaat duidelijk, helder en sprekend zijn. Want je gaat het niet enkel op je visitekaartje laten printen, toch? Nee nee, we zien het groots! Billboards, autobelettering, raambekleding én drukwerk, alles kan!

Logo-ontwerp

Wil jouw kantoor uitpakken met een gloednieuw logo? Wij kunnen hierbij helpen! Onze grafische vormgevers weten als geen ander welke logo’s in de top of mind van de klant blijven hangen. En vooral… welke niet!

3 Een kleurrijk logo, een gekleurde betekenis

Naast het gebruik van symbolen en lettertypes, speelt ook de kleur van je logo een grote rol in de betekenis die je klant hieraan toekent. Kleuren spelen in op emoties wat een excellente manier vormt om een gevoelige snaar te raken. In de verzekeringswereld kiest men veelal voor de kleuren blauw, groen, wit en zwart. Geen te felle kleuren omdat je als verzekeraar niemand wil afschrikken, integendeel je wenst net rust te brengen in datgene waar je klant niets van afweet. Deze vier kleuren roepen verschillende associaties op, waarbij blauw staat voor zakelijk, financieel, vertrouwen – groen staat voor groei en vernieuwing – wit staat voor goedheid, rust – en zwart staat voor elegantie, kracht. 

Terug naar overzicht