Stel je jezelf soms wel eens de vraag waarom je nog energie blijft steken in de online pagina’s van je kantoor terwijl je eigenlijk amper volgers hebt op social media? Geen paniek, deze reactie is uiterst normaal en in dit blogbericht stellen we je gerust. Het heeft daadwerkelijk zin om moeite te doen voor een kanaal met relatief weinig volgers. Het lijkt ons de grootste fabel ooit over social media, dat wanneer een bedrijf weinig volgers heeft, je er niets kan uithalen. Integendeel, het aandeel volgers bepaalt niet hoe succesvol je bent. Het aandeel interactie daarentegen is een veel betere maatstaf om te meten hoe goed je met je bedrijfspagina bezig bent!

Let it go!

Als je meer uit je socials wilt halen, is het belangrijk om als eerste stap je volgersaantal los te laten. Let it go! Succes draait nu immers niet om kwantiteit maar wel om kwaliteit. Zie het niet als een online wedstrijdje tussen jou en je concurrent.

Op social media gaat het niet over hoe groot je bereik is, maar wel gaat het erom wat je met je volgers doet die je hebt. Zeg nu eens zelf. Wat heb je liever? 100 volgers die betrokken zijn bij jouw post, je posts, boodschap of diensten voorbij zien komen in je feed, interactie aangaan, een verzekering afsluiten en actie ondernemen. Of heb je liever 1000 volgers die niet reageren op je berichten, waarbij je amper op hun tijdlijn verschijnt en die dus ook je boodschap totaal missen?

Social media engagement

Hoe kan je dan eenvoudig achterhalen hoe goed of slecht je bezig bent op social media zonder rekening te houden met het aantal volgers? Dat doe je door de betrokkenheid op social media, of in marketingtermen gezegd ‘social media engagement’ in kaart te brengen. Hiervoor bestaat een eenvoudige formule, de zogenaamde interactieratio, die aantoont hoe betrokken jouw volgers zijn met jouw posts.

Met de interactieratio hoef je niet alle individuele cijfers te interpreteren als je wilt zien hoe het met het engagement van jouw volgers is gesteld. Onze formule:

In andere woorden: het aantal mensen dat een vorm van betrokkenheid vertoont met jouw bericht ten opzichte van het totaal aantal mensen dat jouw bericht te zien krijgt. Zo zie je maar dat het niet altijd belangrijk is om steeds een groter en groter bereik te hebben. De interactieratio is vaak een veel betere indicator om je successen op social media in kaart te brengen.

Groter bereik genereren? Zet in op Ads!

Als je met een bepaalde boodschap echt veel meer mensen wil bereiken dan enkel en alleen je eigen volgers, dan is het interessant om slim in te zetten op social media advertising. Door goed getarget en specifiek in te zetten op online ads, kan je met gemak duizenden extra mensen bereiken naast je eigen volgers. Het extra voordeel dat advertising bovendien met zich meebrengt, is dat je niet zomaar een pak extra bereik genereert, maar je bereikt mensen die je ideale klant zijn. Want jij hebt op voorhand met je advertentie stilgestaan bij het specifiek targetten en bepalen van je doelgroep.

Het gaat er dus niet om hoeveel volgers je hebt, maar vooral wat je doet met mensen die je al volgen. Uiteraard begrijpen we dat je als verzekeringsmakelaar zoveel mogelijk mensen wil bereiken, maar daarvoor hoef je echt geen 1000 volgers op social media te hebben.

Benieuwd naar meer voordelen van social media advertising of ben je geïnteresseerd om hiermee aan de slag te gaan?
Contacteer ons dan voor meer informatie omtrent deze dienst!

Terug naar overzicht