Een aantrekkelijke werkgever heeft meteen een voorsprong als het aankomt op rekrutering. Zowat iedere werkzoekende gaat op zoek naar een job die naast een passende jobinhoud, ook veelbelovende voordelen biedt. Doorgroeimogelijkheden en een degelijk loon zijn veelal de eerste vragen die bij je kandidaat de kop opsteken. Maar ook de sfeer en cultuur die er heerst, zijn belangrijke elementen om iemand over de streep te halen om voor jou te komen werken. Steek je kantoor daarom in een positief jasje zodat toptalenten meteen bij jou aankloppen, zonder hier ook maar één seconde over te twijfelen.
Werknemers in de kijker
Vooraleer je met employer branding start, is het interessant om eens ten raadde te gaan bij je bestaande werknemers. Zij moeten eerst en vooral tevreden zijn, vooraleer je jezelf positioneert als veelbelovende werkgever. Eerlijkheid gaat boven alles, toch? Enthousiaste medewerkers vormen namelijk een cruciaal onderdeel van je employer branding-campagne. Zij zijn het gezicht van je onderneming, de cement van je solide basis. Zodra zij volledig achter jouw kantoor staan, willen zij vast weleens met een gigantische glimlach voor de camera staan.
Concurrentie uit de weg banen
Door employer branding te integreren in je businessmodel, positioneer je jezelf sterk op de markt. De concurrentie hinkt hierdoor een stapje achterop, terwijl toekomstige toptalenten en klanten naar je toe spurten. Oké, misschien licht overdreven, maar wel de volledige waarheid! (Én niets anders dan de waarheid ????). Het ultieme doel van employer branding is de juiste match vinden tussen werkgever en werknemer, wat je met een zuivere, professionele en eerlijke manier van aanpak zal bereiken. Al moet je hiervoor de concurrentie slimmer af zijn door een plekje te bemachtigen als eerste én beste verzekeraar. Ons heb je al overtuigd, samen jouw toekomstige werknemers overtuigen?
Employer branding doe je zo!
Je merkidentiteit boosten naar de buitenwereld, dat kan op verschillende manieren. De doelgroep die je wenst aan te spreken is bijvoorbeeld allesbepalend. Al dien je de volgende methodes – any time – te implementeren om er met kop en schouders bovenuit te steken:
- Zet de voordelen die je aanbiedt in de schijnwerper. Dat kan héél uitgebreid, maar ook heel basic. Mogelijke voordelen zijn beloningen, loon, ecocheques, maaltijdcheques, tankkaart, bedrijfswagen, extraatjes, steunen van goede doelen, etc.
- Pronk met de meerwaarde van je kantoor. Hoe kies je voor één verzekeraar uit een aanbod van 100 verzekeraars? Is het de service? De hulpvaardigheid? De gadgets bij feestdagen? Het personeel? Speel het uit!
- Houd het takenpakket variabel en uitdagend. Om toekomstige werknemers niet meteen met de handen in de haren te duwen, is het interessant om de mogelijkheid tot groei en ontwikkeling te belichten. Zodra werknemers als potentiële werknemers het gevoel hebben dat verandering mogelijk is, hoeven ze niet te piekeren over een routine-inzinking.
- Ga actief en dynamisch op zoek naar jouw match. Dat geldt zowel voor potentiële klanten als voor potentiële medewerkers. Probeer zoveel mogelijk te interageren met je doelpubliek via sociale media en je website. Meer aandacht kan je merkidentiteit alleen maar ten goede komen.
- Verbloem niets om het aantrekkelijker te maken. Het is de normale gang van zaken dat medewerkers komen en gaan. Probeer zowel hun intrede als hun vertrek te omarmen als iets positiefs. Vraag feedback en integreer dit in je employer branding. Een luisterend oor zijn voor je medewerkers, dat is alleen maar een positieve eigenschap, toch?
Toevallig ook op zoek naar een toptalent om dit varkentje te wassen? Employer branding daar kennen we namelijk wel wat van!