Thierry Geerts, CEO Google België

Thierry Geerts, CEO Google België

Google komt tegenwoordig vaker in het nieuws met al haar initiatieven en innovaties waarmee ze op de proppen komt. Maar als we de Belgische CEO Thierry Geerts en Industry Leader Roel Naessens mogen geloven, worden bijna alle vernieuwingen gedaan in het kader van één belangrijke nood: relevantie. Bloovi ging op bezoek bij Google in Brussel, en ontdekte hoe de techgigant vandaag en morgen nog relevanter wil zijn voor jou.

Wat minder advertenties en wat meer mobile first

Eerder dit jaar raakte bekend dat Google een belangrijke update doorvoerde  aan de advertentieweergave in de zoekresultaten voor desktop en tabletgebruikers. De rechterkolom werd advertentievrij. En boven de lijst met zoekresultaten wordt de limiet van 3 advertenties opgetrokken naar 4. Een bewuste keuze, volgens Industry Leader Roel Naessens.

“We willen de zoekervaring vooral relevanter en consistenter maken voor de gebruiker”

Roel Naessens, Industry Leader Google België

foto: Roel Naessens, Industry Leader Google België

We willen de zoekervaring vooral relevanter en consistenter maken voor de gebruiker. En dat over alle schermen heen én meer in lijn met het stijgende mobiele gebruik,” steekt hij van wal. “Vandaag komt het gros van onze zoekopdrachten van mobiele toestellen. Als we die analyseren op Europese schaal, gaat het om 40 tot 60% van de zoekopdrachten. Na verloop van tijd zal van desktop ook geen sprake meer zijn.

Op de desktop en tablet werden er voorheen 11 ads getoond, en die namen een groot deel van het scherm in beslag. Door het totaal aantal ads te verminderen, kunnen we de gebruiker meer relevante content aanbieden.”

De beslissing om meer te beantwoorden aan de snakkende drang van de gebruiker naar relevante content, past uiteraard helemaal binnen de mobile first visie die Google er op nahoudt. “Qua smartphonegedrag heeft België al een stevige inhaalbeweging gemaakt,” zegt Naessens.

“Toch hebben we wel nog een weg te gaan, hoor. De reden waarom de adoptie van smartphones bij ons veel trager verliep dan pakweg bij de noorderburen, is het ontbreken van koppelverkoop. Daar koop je bij T-mobile een abonnement, en krijg je er een gratis iPhone bij. Maar pas op, geen geklaag hier. Het gaat heel snel. Bij de 18-jarigen alleen al is er een smartphone-penetratie tussen 80 en 90%.

Thierry Geerts

Foto Thierry Geerts 

“Als je geen mobiele website hebt, bestaat je bedrijf niet”

 

Is uw website reeds mobiel?

Doe zelf de test via deze tool!

 

 

Artikel werd geschreven en gepost door Bloovi